Říjnová přednáška

 

 

44 typy szlacheckie JKF a ÚŘLS srdečně zvou všechny členy i veřejnost na přednášku

 

  Polonus sum - latine loquor?

Několik slov o stavu výuky latinského jazyka v dnešním Polsku,

   kterou přednese

    dr. Jakub Kuciak

      (Zespół Języka Łacińskiego, Jagiellońskie Centrum Językowe, Uniwersytet Jagielloński, Kraków)

 

    Přednáška se koná ve čtvrtek 20. října 2022 od 18:00 hodin v místnosti C144 (Celetná 20, Praha 1).

      

Přednášku bude možné sledovat také online přes ZOOM:

https://cesnet.zoom.us/j/7954249816?pwd=OTY3SldFa3BFQVRIYTZGNTJXeWMvQT09

Meeting ID: 795 424 9816
Passcode: venividi

 

Anotace: 

Polský šlechtic v novověku říkal hrdě: Eques Polonus sum, latine loquor. Co se tedy stalo, že toto rčení ztratilo na aktuálnosti do té míry, že v dnešním Polsku latinský jazyk skoro zmizel ze škol? Přednáška se soustředí na výuku latiny v polských středních školách a na univerzitách. Představeny budou používané metody a učebnice, které jsou dostupné na polském trhu, a na závěr perspektiva dalšího vývoje didaktiky latinského jazyka v Polsku.

 

 >>> archiv pozvánek

 

 

 

 

Květnová přednáška

 

homér  

JKF a ÚŘLS srdečně zvou všechny členy i veřejnost na přednášku

   Politics in Homer,

   kterou přednese

    Prof. Dr. Heinrich Schlange-Schöningenr

      (Universität des Saarlandes, Saarbrücken)

     Přednáška se koná ve čtvrtek 12. května 2022 od 18:00 hodin v místnosti C144 (Celetná 20, Praha 1) a bude ji také možné sledovat online přes platformu ZOOM.    

 

 ZOOM: https://cesnet.zoom.us/j/97258481564

  Anotace: 

The Homeric epics tell of war and conquest, loss of homeland and bloody revenge. The focus is on individual heroes such as Achilles or    Odysseus. The main issues are their prestige and their “royal” position. If one understands these problems as social issues, then politics  also plays a role in this great poetry. But how is “politics” to be understood in Homeric times? Are there communal procedures and regulations? Was the power of “kings” unlimited? The lecture shows that Homer linked his "heroic poetry" with a critique of rule and the depiction of political practices that point ahead to Greece's development into democracy.

 

 

  >>> archiv pozvánek

 

 

 

 

Březnová přednáška č. 2

 

  JKF a ÚŘLS srdečně zvou všechny členy i veřejnost na přednášku

 

  Did Women have a Fall of the Roman Empire?

   kterou přednese

    Dr. Jeroen W.P. Wijnendaele

      (Ghent University)

     Přednáška se koná ve čtvrtek 31. března 2022 od 18:00 hodin v místnosti C144 (Celetná 20, Praha 1) a bude ji také možné sledovat online přes platformu ZOOM.    

         pád říma

 

ZOOM:https://cuni-cz.zoom.us/j/6701889199

Anotace: 

The Roman Empire was the only political system that ever managed to integrate the entire Mediterranean world and its European hinterland for more than four centuries. Since the 18th century, historians have not ceased debating whether we should see its disintegration in the West during the fifth century as an apocalypse, a transformation, or "much ado about nothing". Rome's Fall has also been exploited by politicians and journalists to analyze current migration crises or climate change. But where are the women in this [hi]story? How were the lives of women - still half of the population then as now - shaped by the tumultuous events of this era?

 

 

 

 

 >>> archiv pozvánek

 

 

 

 

Březnová přednáška

 

  JKF a ÚŘLS srdečně zvou všechny členy i veřejnost na přednášku

 

  Augustine, the Preacher and the Actor

   kterou přednese

    Prof. Paola Francesca Moretti

      (Università degli Studi di Milano)

 

    Přednáška se koná ve čtvrtek 17. března 2022 od 18:00 hodin v místnosti C144 (Celetná 20, Praha 1) a bude ji také možné sledovat online přes platformu ZOOM.    

         moretti

 

 ZOOM: https://cesnet.zoom.us/j/99770537793

 

Anotace: 

Augustine, as a skillful teacher, was well aware of the ‘theatrical dimension’ of rhetoric, and this awareness deeply informed his preaching activity. Moreover, Augustine knew that his potential listeners were attracted by sinful profane spectacula, and hence often had to choose between the Church and the (amphi)theatre.

The ‘theatrical dimension’ of Augustine’s preaching will be dwelt upon briefly. It displays itself mainly in a twofold manner. First, when the preacher ‘acts as an actor’, as a performer, hinting at the physical stage (setting) of the homily: the town, the sea, the basilica, etc. Second, when the preacher, using his own words, presents his public with the many kinds of spectacula Christiana, that can compete with profane ones: the preacher either describes the spectacula ‘organised’ by God (from the creation of the world to the martyrs’ heroic sufferings), or even acts as a regisseur and creates the ‘stage’ where the spectaculum of a prodigious healing can take place in the public’s eyes. In both cases, the visual dimension (evidentia) of Augustine’s preaching is no longer a rhetorical device; rather, it turns out to be the instrument of an ‘education of the gaze’, leading to see the invisible through the visible.

 

 

 

 

 >>> archiv pozvánek